Mission Control: Critical Orbit is een asymmetrisch coöperatief bordspel dat draait om het redden van de bemanning van de Mercury III raket. Om je volledig in te leven schets ik even het verhaal van het spel.
Het spel speelt zich af in de jaren 70. De Mercury III raket, gelanceerd op 24 augustus 1971, bevindt zich in de buitenste ringen van Saturnus na een geslaagde missie. Echter, een onverwachte megastorm dwingt de bemanning om een risicovolle noodsprong terug naar de aarde te maken. Bij aankomst in de buurt van de aarde is de raket ernstig beschadigd en hebben ze slechts 20 minuten om de nodige reparaties uit te voeren om te overleven. En dan is het aan jullie om goed samen te werken en om de kritieke reparaties uit te voeren binnen een strikte tijdslimiet van 20 minuten.
Hier is een kort overzicht van hoe het spel werkt en wat je kunt verwachten: Eén speler neemt de rol aan van de commandant aan boord van de Mercury III. De andere spelers vormen het grondteam van Mission Control en helpen met de reparaties door middel van dobbelsteenrollen en strategische planning.
Het doel is om de zuurstofniveaus van de raket te herstellen voordat de 20 minuten om zijn. Dit gebeurt door het leggen van buizen (Conduit tiles) die zuurstoftanks verbinden en het openen van kleppen langs deze routes.
1 speler krijgt het Mercury III speelbord en stelt een timer in op 20 minuten. De andere spelers krijgen het materiaal horende bij hun rol zijnde Houston, Bengaluru of Cologne. Elke rol heeft zijn eigen taak in het spel. Dat is waar het asymmetrische in dit spel naar voor komt. Voor de volledigheid geef ik graag mee wat de taak is van elke rol.
Houston: Voltooit vormen door nummers op een raster te schrijven en conduit tiles te verdienen.
Bengaluru: Voltooit rijen en kolommen in roosters zonder dubbele waarden om halfkleppen te verdienen.
Cologne: Vul gekleurde kolommen met cijfers om bubbels te verdienen die unlock cards geven.
Als je niet met 4 spelers bent dan kun je kiezen om extra rollen te spelen of om de AI kaarten te gebruiken voor de ontbrekende speler.
Het spel verloopt als volgt:
- De Flight Commander rolt drie dobbelstenen en laat de resultaten aan de Mission Control spelers zien.
- De Mission Control spelers bepalen samen welke twee waarden ze willen behouden en geven dit door aan de Flight Commander. De Flight Commander heeft de beslissende rol. Zodra de twee waarde gekend zijn worden deze door de Mission Control speler opgeschreven op hun borden.
- De Flight Commander gebruikt de derde dobbelsteen om een Valve Reconstruction Track te verplaatsen, wat kan resulteren in extra hulpmiddelen of sterren voor speciale acties.
- De Mission Control spelers voltooien hun taken en verdienen hulpmiddelen zoals conduit tiles en release valves.
- De Flight Commander kan deze hulpmiddelen aangeboden door de spelers van de Mission Control gebruiken om buizenroutes te bouwen en kleppen te openen, wat de zuurstofniveaus verhoogt.
Wanneer alle Mission Control spelers hun waarden hebben genoteerd en eventuele sterren hebben toegepast, verklaren ze hun locaties als "Locked". Dit signaleert de Flight Commander dat ze de dobbelstenen opnieuw kunnen rollen voor de volgende beurt. Als de Flight Commander erin slaagt om de zuurstofniveaus te herstellen voordat de timer afloopt hebben jullie als team de nodige reparaties kunnen uitvoeren. Je verliest als team als de tijd op is voordat jullie de nodige reparaties hebben kunnen voltooien.
In Mission Control: Critical Orbit is teamwork en strategische planning cruciaal. Het spel vereist snelle beslissingen en effectieve communicatie om de bemanning van de Mercury III veilig terug naar de aarde te brengen. Veel plezier en succes met de missie!
Geïnteresseerd in dit spel? Koop Mission Control Critical Orbit hier.
Review door Het Geel Pionneke (origineel verschenen op de blog van Het Geel Pionneke)