Ben je altijd al benieuwd geweest hoe het er achter de schermen van een filmset aan toe gaat? Wel, met Roll Camera krijg je een ludieke inkijk in de hectische strijd tussen de verschillende partijen (producer, regisseur, editor, enz.) om de dagelijkse problemen op te lossen die kunnen opduiken tijdens het inblikken van je volgende blockbuster. Slaag jij erin om op tijd en binnen budget een meester-werk af te leveren, of ga je resoluut voor een flop in de categorie 'zo slecht dat ie weer goed is'? Neem de coöperatieve uitdaging aan en bewijs dat je geoliede team niet moet onderdoen voor Warner Bros of andere Hollywoodgrootheden.
De speldoos brengt je alvast in de juiste sfeer. Ze heeft de vorm van een klassiek filmklapbord waarvan het ene uiteinde wel degelijk kan openklappen. Daarin vind je een filmroldoos (weliswaar in plastic, niet in blik) waarin de spelonderdelen bewaard worden. Punten voor inleving en originaliteit!
Het spelbord bestaat uit een aantal gebieden waar verschillende soorten kaarten en tegels geplaatst zullen worden. Centraal vind je de filmset met daarboven plaats voor decortegels. Bovenaan is ruimte voor het probleemdeck en 3 slots voor actieve problemen. Onderaan komt het ideeëndeck dat je kan helpen de problemen te overwinnen, en 2 slots voor hangende ideeën. Links vind je plaats voor het script, dat uit 2 delen bestaat. Dit geeft aan hoe je film gewaardeerd zal worden als hij af is, en dit zal dus mee bepalen of je film geslaagd is of niet. Gelukkig kan je het script bijsturen tijdens het spel als dit de verkeerde kant dreigt uit te gaan. Onder het script vind je het draaiboek dat steeds 3 mogelijke scenes toont om te verfilmen. Zo'n scene geeft aan hoe allerlei elementen in het decor gepositioneerd moeten worden (camera, licht, acteurs. enz.). Elke scene zal ook zijn eigen kost en bonussen hebben. Daarnaast is ook het type van de scene van belang (komedie, drama, ...) om aan de noden van het script te voldoen. Afgewerkte scenes komen rechts in de editeerkamer terecht waar ze in een bepaalde volgorde gemonteerd kunnen worden, ook weer naargelang de vereisten van het script. En helemaal rechts is het o zo belangrijke kwaliteitspoor dat je moet zien te manipuleren van de saaie middelmaat tot oscarwaardig meesterwerk of Z-film met cultstatus.
Andere relevante onderdelen zijn de 6 crewdobbelstenen waarmee je acties zal bekostigen en de productieschijf die zal bijhouden hoeveel tijd en budget er nog over is. De beginwaarden hangen af van het aantal spelers en de moeilijkheidsgraad die je kiest. Als een van beide 'grondstoffen' op 0 komt, wordt de filmproductie gestopt en verlies je het spel.
Nadat alle spelers een karakterbordje met speciale acties gekregen of gekozen hebben, en een initieel script en draaiboek uitgelegd is, kunnen de opnames beginnen. Te beginnen met de startspeler krijgt iedereen om en om een spelbeurt. Die bestaat uit 5 simpele stappen.
Ten eerste een probleemkaart trekken. Leg deze op het eerste vrije slot en voer de beperking uit. Als alles al vol ligt sla je deze stap over (niet goed bezig). Dit probleem blijft geldig tot ze door een actie wordt vrijgespeeld. Dan komt ze op de aflegstapel terecht. Voor elke 5 problemen die je oplost, kan je budget of tijd winnen.
Als tweede stap werp je de vrije crewdobbelstenen. Eventueel mag je reeds vastgezette dobbelstenen recupereren als je dit nuttiger lijkt. Het resultaat van de worp zal je gebruiken om acties te spelen. Die vind je op verschillende posities op de borden en ze komen in een aantal kostvariaties: 1 of meer willekeurige dobbelstenen, 2 of 3 gelijke dobbelstenen, een specifieke waarde. Merk op dat er ook 1 joker waarde is. Soms kan je in plaats van met een dobbelsteen ook betalen met budget of tijd.
We zullen even de belangrijkste acties overlopen:
• een probleem oplossen (kost afhankelijk van slot).
• een decor bouwen (kost geld) of herschikken. Zo'n decor bevat blauwe vakjes die moeten overeenkomen met de posities van de scene. Het moet geen exacte match zijn, zolang het gevraagde patroon afgedekt is. Eventueel heeft het decor extra beperkingen of bonussen.
• een productiemeeting houden. Alle spelers kregen in het begin 3 ideeënkaarten. Daarvan spelen ze er 1 gedekt uit. De actieve speler kiest wie mag bijdragen, eventueel aanvullen van de trekstapel. De actieve speler kiest nu 1 idee dat onmiddellijk wordt uitgevoerd, 1 idee dat naar de wachtrij gaat en 1 idee dat wordt geschrapt. Daarna vult iedereen terug aan tot 3 ideeën.
• een idee uit de wachtrij activeren.
• een stagiaire inhuren: kost een extra probleem, maar laat toe een dobbelsteen naar een willekeurige waarde te zetten.
• een of meer dobbelstenen inzetten op de set. Als daarmee de scene volledig is, is ze afgewerkt en kan de kaart naar de editeerkamer. Hierna wordt een nieuwe scene onthuld. Je kan ook dobbelstenen vastzetten, om bv. de scene door een volgende speler te laten afwerken.
Daarnaast zijn er nog enkele karakter specifieke acties, maar het zou te ver leiden om die hier allemaal toe te lichten.
De volgende stap in de beurt is het recupereren van dobbelstenen (ongebruikte en van gespeelde acties). Als laatste stap verlaag je het budget en het draaischema met 1. Daarna geef je de dobbelstenen en de schijf door naar de volgende speler.
Het doel van het spel is om binnen de tijd en het budget 5 scenes te draaien. Maar daarmee heb je nog niet gewonnen. Je moet namelijk nog het huidige
script aftoetsen om de eindkwaliteit van je film te bepalen. Pas als deze buiten
de middelmatige zone ligt, is je opdracht geslaagd.
De grote troef van Roll Camera is dat het spel zichzelf niet al te serieus neemt. Alle problemen en ideeën hebben wel iets grappigs, en de karakters hebben allemaal een speciaal privilege dat nergens op slaat. De presentatie zal geen schoonheidsprijs winnen, maar alles is functioneel en past perfect bij elkaar. Originaliteit daarentegen heeft het des te meer, en het ziet er nog leuk uit ook. Het speelt vlot, maar het coöperatieve hangt uiteraard sterk af van de inleving van de spelersgroep. Creatievelingen mogen op het einde zelfs een verhaaltje verzinnen bij de verschillende scenes en dit desnoods delen op BoardGameGeek. Ben je benieuwd wat een thema als de filmwereld als spelervaring kan opleveren, zoek dan niet verder!
Review van 'Roll Camera' door RT (uit het clubblad 'Het Geel Pionneke', jaargang 15 - nummer 216)
Roll Camara is te koop bij Lotana. Klik hier om te bestellen.